Wednesday, November 9, 2011

Istilah Cinta Yang Tak Sepatutnya



Cinta pandang pertama

kalau nak diikutkan, istilah cinta pandang pertama tidak boleh dipakai, sebab cinta yang datang itu bukanlah cinta dari hati, tapi nafsu yang membuak-buak. ok apa yang membuatkan anda jatuh cinta pandang pertama? of course apabila terserempak dengan cewek/cowok yang hensem/comel kan? then terus jatuh cinta..so wat..apa yang korang cintakan tu adalah fizikal nya, tetapi bukan sifat atau perangai atau cara dia atau agama dia atau..dot..dot..iaitu isi tersirat daripada individu tersebut. Jika jatuh cinta pada wajah sahaja, itu adalah nafsu anda, sesuatu bermain di fikiran anda yang lebih kepada sex dan keseronokan semata-mata. renungkan..

Cinta monyet

apa yang korang faham tenteng cinta monyet? ok kalau dah dasar perkataan dari MONYET. mesti ada kaitan dengan monyet atau perangai dia. Kalau korang pernah tengok monyet, mungkin korang tau bagaimana sikap nya, melompat sana sini, panjat sana sini, senang citer hyper active la. Oleh kerana hyper active, monyet suka usik-usik benda yang berada di sekitar mereka. Tapi mereka suka sentuh sikit-sikit pastu biar, then sentuh yang lain pulak. Kalau makan pun sikit-sikit je, pastu buang then amik yang lain pulak. Kesimpulan nya sikap monyet tu suka main-main. Kita bukan citer pasal monyet, tapi pasal cinta monyet, so berdasarkan hipotesis tadi, korang bandingkan lah dengan istilah cinta monyet tu, cinta kejap pastu putus, then bercinta dengan yang lain pula. Istilah ni sesuai untuk budak sekolah yang baru nak mengenal erti cinta, mereka tidak tahu erti cinta sebenar, yang mereka tahu hanyalah keseronokan..

Cinta Sejati / Cinta Buta

Konon nya pasangan couple of the year, pergi mana-mana mesti berdua, study sama-sama, makan sama-sama, sana sini semuanya sama-sama...toilet? ok situasi ini selalunya berlaku kepada student ipt la, up sikit dari cinta monyet. Bila dah sampai tahap macam tu, mereka dah tak hirau dah alam sekeliling, mereka hanya tahu alam cinta mereka sahaja. Mata mereka telah dibutakan oleh perasaan cinta mereka, sebab tu la orang panggil cinta buta. Orang buta dalam dunia mereka hanyalah gelap sahaja, walaupun mereka boleh mendengar bunyi di sekeliling mereka. Begitulah orang bercinta, dunia mereka hanyalah si dia sahaja, walaupun berada dengan kawan-kawan mereka. Bila dah jadi buta, mula lah berjanji sehidup semati, bersama hingga akhir hayat. Tapi adakah mereka boleh mengubah takdir dari Allah? jodoh di tangan Tuhan, jangan terlalu taksub dengan cinta yang dibina, kelak boleh memakan diri, sampai ada yang bunuh diri..renungkan



Istilah cinta di atas tidak sepatutnya ada pada setiap individu kerana ia boleh membawa kemudaratan. Kalau diikutkan, kisah cinta menurut islam hanyalah berlaku selepas kahwin, kerana cinta yang terjalin tidak membataskan halal haram setelah bergelar suami isteri. Sesungguhnya cinta selepas kahwin adalah lebih manis bak semanis kurma di tv9. Tetapi cinta yang terjalin tidak akan menjamin kebahagiaan jika tidak mencintai yang Satu, iaitu Allah SWT. Jika kita sentiasa mencintai Allah, sesungguhnya Allah akan mencintai kita, dan akan mengurniakan kebahagiaan kepada kita di dunia dan akhirat.

4 comments:

  1. sebaik2 cinta adalah cinta kepadaNya..krana cinta kepadanya adalah cinta yang kekal abadi..

    follow sini^^

    ReplyDelete
  2. cintai lah dengan hati yang tulus .hehe ;)

    ReplyDelete
  3. cinta perlukan komitmen yg tinggi...heee. :D

    ReplyDelete