Thursday, December 2, 2010

Rahsia 1 : Nak jadi pandai??

    Kadang2 aku penah trpikir camane lah nk jd seorg yg bijak n pandai mcm kwn2 aku yg lain. studi punye la hard, kuar result biase2 je, mmber aku studi mlm nk exm je dpt dekan. Aku ade la jgk nk curi2 rahsia diorg kan, rupanya diorg jge pmakanan diorg. Aku try la baca tentang mkanan yg baik utk otak, haa..ni die, aku kongsi ngn korang, baca la sdiri..

1. Krill Oil
- ni sjenis minyak ikan la, ianya bgus utk mlindungi otak sbb ade omega-3 ngn DHA..aku pn xtau binatang ape. Otak kita ni trhasil dpd 60% lemak, yg trdiri dpd DHA atau AA ( arachidonic acid ). AA ni adalah dpa mkanan spt mentega atau susu segar. DHA lak dpd mkanan seafood, contohnya ikan lah. So, minyak ikan td boleh mnampung blik DHA n AA yg kurang dlm otak kita.

2. Organic, Raw vegetables
- sbb tu lah mak aku sruh mkan sayur. sayur ni mmg baik utk otak n utk badan yg sihat. Klu kita kurang mkn sayur, senang nk dpt pnyakit alzheimer atau nyanyuk la senang cite. dlm sayur tu ad antioxidant n phtyochemicals yg bleh tajamkan pmikiran kita, ini dpt elakkan dpd pnyakit nyanyuk td. So, mkn lah sayur byk2 ye..

3. Raw eggs
- Mmg la x sedap, tp telur mentah ni mmg bgus utk mningkatkan pmikiran n kesihatan kita. Dlm telur mngandungi punca nutrient yg sgt baik trutama skali protein dan lemak. Jgn mkn telur goreng sbb telur yg digoreng akan mngurangkan khasiat nutrient dlm telur tu.

4. Blueberries
- ianya mkanan yg mmpunyai antioxidant yg paling baik. berries ni mngandungi pthyochemicals yg sgt baik utk ksihatan dan bg klebihan utk otak kita, sbb ia boleh mncegah penuaan yg brlaku kt dlm otak kita. sbenarnya mkanan yg ad " ries " kt blakang dia mmg bgus contohnya strawberries, cherries, raspberris, mulberries n mcm2 lg lah.

5. Nuts and Grains
- mkanan kekacang mngandungi Omega-3, Omega-6, fatty acids, folate, vitamin E dan vitamin B6. Sume ni nutrient yg mmbolehkan kita brfikir dgn baik. Sesetengah bijirin mngandungi thiamine dan magnesium utk ingatan yg baik dan mmperbaiki fungsi otak.

6. Oats / oatmeals
- Oats kaya dgn fiber yg boleh mmberi tenaga utk badan. Oats jgk mngandungi vitamin B, E, potassium dan zinc yg mmbolehkan badan dan otak kita brfungsi pd tahap yg mksimum.

7. Milk and yoghurt
-mngandungi vitamin B dan protein mrupakan kperluan utk prkembangan tisu otak, enzim dan neurotransmitter. susu dan yogurt jgk mrupakan mmberi sumber tenaga kpd badan dan jgk otak.
Susu yg baik adalah susu segar ataupun susu debu mcm dutch lady ke, fernleaf ke mcm2 la. Susu ngn yogurt pun bgus jgk utk kcantikan tau..

2 comments:

  1. bguss..hahahaha..sempat bt kajian..=D

    ReplyDelete
  2. aku ska blueberry dgn susu dgn almond..hahaha...
    so, kau amalkn jelh ye...nk beli mknn ni, mhl..xmmpu..hoho..mohon untk di share..:)

    ReplyDelete